
Onze aanpak
Kunnen we via gedragsverandering fietsers ertoe aanzetten om omleidingen effectief te volgen? Met die vraag ging De Werkvennootschap een jaar lang aan de slag. We doken in het gedrag van zowel aannemers als fietsers en onderzochten wat hen tegenhoudt of net motiveert om het gewenste gedrag te stellen. Op basis daarvan ontwikkelden gerichte oplossingen.
Op deze pagina nemen we je mee in onze aanpak: van het bepalen van wensgedrag, over het blootleggen van obstakels, tot het ontwikkelen, testen en evalueren van gedragsinterventies.
Het wensgedrag
Het effect van een project kan je pas meten als je vooraf duidelijk bepaalt wat je precies wil bereiken. In een eerste stap formuleerden we onze doelstellingen als wensgedrag.
Wat willen we bereiken voor fietsers?
Fietsers die gebruikmaken van de gebruiksvriendelijke omleidingen hebben een positieve ervaring en zijn tevreden over de fietsomleiding.
Fietsers die voorheen de fietsomleiding niet volgden, passen hun gedrag aan op basis van gedragsinterventies.
Wat willen we bereiken voor aannemers?
Aannemers zijn bereid om met een andere bril naar fietsomleidingen te kijken.
Aannemers gaan aan de slag met de aanbevelingen rond gebruiksvriendelijke fietsomleidingen.
Drempels en obstakels
Wat speelt er bij fietsers die toch de signalisatie en afsluitingen negeren en door de werf een weg zoeken? Waarom besteedt een aannemer niet meer aandacht aan een fietsomleiding?
Voor je gedrag kan aanpassen is het belangrijk om te weten wat er speelt.
-
“Zijn fietsers zich bewust van de risico’s van het betreden van een werfzone?”
“Weten aannemers waarom fietsers liefst voor de kortste weg kiezen?”
-
“Begrijpen fietsers de signalisatie op een complexe omleiding?”
“Kunnen fietsers omgaan met onverwachte situaties zoals bv. gedeelde wegen?”
-
“Zijn fietsers gewend om aangegeven omleidingen te volgen, of negeren ze die vaak en kiezen ze eigen routes?”
“Is het een standaardpraktijk voor aannemers om gebruiksvriendelijke fietsomleidingen in te richten?”
-
“Zijn er incentives voor fietsers om het wel goed te doen? Zit de beleving goed?”
“Zijn aannemers intrinsiek gemotiveerd om goede fietsomleidingen te realiseren, of zien ze dit als een last?”
-
“Is het voor de fietser haalbaar om de omleiding te volgen, bijvoorbeeld qua wegdek of verlichting?”
“Is er voldoende ruimte en materiaal beschikbaar voor een aannemer om veilige fietsomleidingen in te richten?”
-
“Volgen andere fietsers de omleidingen?”
“Werkt de aannemer samen met andere partijen, zoals wegbeheerders of gemeentes, om omleidingen goed in te richten?”
Kortom, waar zitten precies die drempels om het gewenste gedrag niet te volgen?
In een online bevraging en een focusgroep gingen we in op de drempels en obstakels. We zochten ook naar kansen die fietsers en aannemers zelf zien om omleidingen veiliger en comfortabeler te maken.
Gedragsinterventies
Mensen verschillen en daarom verschilt ook hun gedrag en hoe je dat beïnvloedt. Op basis van de bevragingen en focusgroepen werkten we een aantal persona uit. Deze persona’s dienden als leidraad voor onze strategie: worden zij wel geïnformeerd, gemotiveerd, ondersteund en beleven zij wel de juiste acties i.f.v. hun drempels?
In een brainstorm koppelden we elke persona aan concrete interventies. Als basis gebruikten we een model met vier kwadranten. Zo bedachten we middelen en acties die inzetten op verbinden, versterken, vervangen en vernieuwen.
Testen en evalueren
We gingen aan de slag met een aantal middelen en acties die we uitwerkten. Op en rond een werf in Jezus-Eik testten we of onze nugingingrepen daadwerkelijk tot gedragsverandering leidden.
Andere tools zoals het afwegingskader voor het inrichten van omleidingen en de suggesties om aan de slag te gaan met de projectfasering, worden in de komende maanden getest en geëvalueerd.