Testcase Jezus-Eik
De Werkvennootschap bouwt de komende jaren aan twee nieuwe bruggen over de E411 in Jezus-Eik. Zo zullen fietsers er vanaf eind 2026 over een afzonderlijke brug kunnen fietsen. Maar voor die veiliger en comfortabeler fietsroute er is, wordt de bestaande brug over de E411 afgebroken.
Daarom worden fietsers tot augustus 2026 omgeleid. Het autoverkeer kan wel in één richting over de brug blijven rijden.
Waar fietsers eerder gewend waren om de brug over te rijden, moeten ze nu iets meer dan twee kilometer omrijden.
Doen ze dat ook? En als ze dat niet doen, slagen we er dan in om hen met kleine interventies subtiel te sturen richting het juiste gedrag? Zonder dwang, maar mét effect? We zochten het uit op en rond een werf in Jezus-Eik.
Wij nudgen fietsers naar de veilige route
In april 2025 wordt de brug over de E411 afgesloten voor fietsers. Op dat moment start ook de omleiding voor fietsers. Nadat die een aantal weken in voege is, starten we onze nudgingcampagne in Jezus-Eik.
Resultaten
De testcase in Jezus-Eik toont aan dat Fietswijzer werkt. De campagne had invloed op het gebruik van de omleidingsroute en op de houding van fietsers. Deelnemers aan het pilootproject volgden vaker de officiële route dan andere fietsers.
Toch blijven de belangrijkste drempels voor iedereen gelijk: de omleiding is te lang en de signalisatie soms onduidelijk. Fietsers die de route volgden, waarderen de verlichting en de pijlen op de weg. De communicatie scoorde minder goed.
De campagne bewijst dat gedragsverandering mogelijk is. Voorwaarde is wel dat infrastructuur, signalisatie en nudges goed zitten. De testgroep vindt dat blijvend investeren in projecten zoals Fietswijzer nodig is.
Meer weten? Lees het rapport van de voor- en nameting van onze testcase in Jezus-Eik.