
Aan de slag met de projectfasering
Er moet al in de studiefase van een project nagedacht worden over omleidingen. Daarom gingen we aan de slag met de projectfasering en formuleerden we een voorstel van hoe dat concreet kan.
De komende maanden gaan we hier verder mee aan de slag.
-
In de studiefase is het projectteam verantwoordelijk voor het proactief onderzoeken van mogelijke fietsomleidingen. Hierbij worden de randvoorwaarden geëvalueerd, zoals de veiligheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de fietsomleiding en de werfzone. Het projectteam stemt samen met de veiligheidscoördinator-ontwerp de voorgestelde oplossingen af met alle betrokken partijen waaronder wegbeheerders, lokale overheden en belanghebbenden zoals fietsverenigingen. Het onderzoek richt zich op het waarborgen van de fietsveiligheid en het minimaliseren van hinder voor fietsers tijdens de werkzaamheden. Om de organisatie van het fietsverkeer te bepalen wordt gebruikgemaakt van een Afwegingskader Fietsomleidingen. Het resultaat van deze analyses en afstemmingen wordt vastgelegd in de opdrachtdocumenten en vormt de basis voor de verdere fasen van het project.
-
Op basis van de resultaten van de studiefase specifieert het bestek hoe de aannemer de fietsomleiding moet organiseren tijdens de uitvoering. Hierbij moet minimaal aandacht zijn voor de volgende elementen: veiligheid, signalisatie, verlichting en communicatie.
De wijze waarop deze elementen in het bestek worden ingevuld, hangt af van het type contract:
Voor een klassiek aannemingscontract (prijs is het enige gunningscriterium), worden voor deze elementen afzonderlijke posten en vermoedelijke hoeveelheden in het bestek opgenomen.
Voor grotere en complexere projecten (D&B, DBFM, …) waarbij er naast prijs ook andere gunningscriteria zoals kwaliteit en hinderbeperking worden gedefinieerd, worden deze elementen als gunningscriteria opgenomen. Deze criteria bevatten onder andere de richtlijnen voor de inrichting van de fiets- (en auto-)omleiding en de evaluatie van de voorgestelde oplossingen. Mogelijke omleidingsroutes voor fietsers en auto’s worden samen met het afwegingskader ter beschikking gesteld aan de indieners.
-
In de offertefase van grotere en complexere projecten vertaalt de aannemer de gunningscriteria naar een praktische aanpak. De aannemer kan alternatieve voorstellen doen voor de gevraagde minimumeisen op het vlak van veiligheid, comfort en beschikbaarheid van een fietspad, -gang of -omleiding (binnen de kaders van het bestek en met inachtneming van de minimale veiligheids- en inrichtingseisen), wat ruimte biedt voor maatwerk en flexibiliteit.
Na de gunning volgt de voorbereiding van de inrichting van de fietsomleiding of alternatieve routes. De aannemer voert de plannen uit en zorgt ervoor dat de voorgestelde oplossingen klaar zijn voor implementatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de vereisten uit het bestek en de richtlijnen van de wegbeheerder. Voordat een fietsomleiding in gebruik wordt genomen, wordt de correcte uitvoering getest door een proefpersoon.
-
Tijdens de uitvoeringsfase wordt de werf effectief uitgevoerd en vindt monitoring van de fietsomleiding en werfafsluiting plaats. Er wordt actief gecommuniceerd met fietsers en andere stakeholders om hen op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele wijzigingen. De opdrachtgever houdt toezicht op de uitvoering om de veiligheid en het comfort van fietsers te waarborgen.
-
Na het einde van de werken beoordeelt de opdrachtgever de fietsomleiding en wordt een bewijs van goede uitvoering opgemaakt. De ervaringen en inzichten uit de uitvoeringsfase worden opgenomen in een centrale databank. De informatie in die databank fungeert als referentie voor toekomstige projecten en helpt de kwaliteit van fietsvoorzieningen bij werven te verbeteren.